Hvad jeg så ved lejlighed burde tage op, er om (eller hvordan) tro i dagligdagen er det samme som tro i Kristendommen. Eller snarere - ligheder og forskelle. Jeg kunne som et foreløbigt postulat forestille mig at ligheden er, at det er de samme psykologiske mekanismer, der huserer, når der er tale om tro i psykologisk forstand (tro er tillid til ting man ikke ser), men at der et tale om forskel, når man ser på oprindelse af tro, hvor den kristne position (måske lidt overudlagt af mig) er, at tro er noget, vi får fra Gud. Måske er der også her en adskillelse fra andre religioner, der mener at tro er noget, der kommer ved solidt arbejde med religionen.
Hjemme
Julemandens eksistens
Er der en julemand? Findes julemanden engentlig?
- sådan er der nok mange forældre, der er blevet spurgt i den seneste tid.
Med hjælp fra det naturvidenskabelige tidsskrift SPY, kan jeg her præsentere
resultatet af den sidste forskning på julemandsområdet.
- sådan er der nok mange forældre, der er blevet spurgt i den seneste tid.
Med hjælp fra det naturvidenskabelige tidsskrift SPY, kan jeg her præsentere
resultatet af den sidste forskning på julemandsområdet.
Mænd og lynlåse
Når mænd bliver gamle glemmer de at lukke lynlåsen.
Når de bliver fulde eller endnu ældre, glemmer de at åbne lynlåsen
Sikkerhed og tvivl
“If you start with certainty
You’ll finish with doubt.
But if you start with uncertainty
You will finish with certainty”
Sir Francis Bacon, philosopher (1561 – 1626)
Ateistisk forkyndelse
Det var tankevækkende i går at se Henrik Nordbrandt mfl. i DR nyhederne, der gjorde opmærsom på at religionen havde for stor plads i det offentlige rum. Religiøse bør ikke have lov til at skulle have så stor medieplads, da det er en privatsag. Mærkeligt at være vidne til Henrik Nordbrandt mfl. blinde punkt: at de ikke kan se, at det som de gerne vil begrænse hos andre, gør de gladelig selv brug af.
I det følgende mine tanker om ateisme og konsekvenserne af et samfund uden Gud.
Side 26 ud af 34